6.9.2014

6.9.2014

השרשרת שעלתה 1,000 ש"ח

שרשרת KMC, רק 113 ש"ח, או 1,000 ש"ח, תלוי איך מסתכלים על זה.
עוד בתקופה שרכבתי על אופני ה-GT הישנות שלי, הסבירו לי שחשוב מאד לשים לב לבלאי השרשרת ולהחליפה בזמן ע"מ שגלגלי השיניים לא יתבלו. לכן באוגוסט דאשתקד מיהרתי להחליף את השרשרת אחרי קצת פחות משנה של רכיבה וכ-2,500 ק"מ. ההחלפה הזריזה חסכה לי קצת יותר מ-400 ש"ח שכן לא נאלצתי להחליף את ה"קסטה" - סט גלגלי השיניים האחורי.

על מנת לשחזר את ההצלחה, אפילו השקעתי 35 שקלים בבודק שרשרת פיסת מתכת קטנה שנועדה להעריך את בלאי השרשרת ולהתריע לפני שמגיע הזמן להחלפתה. 1,500 ק"מ מאוחר יותר, בודק השרשת העיד שהגיע הזמן להחליף שרשרת. לא ששתי להוציא סתם כך 100 ש"ח, אך מוטב 100 מאשר 450, לא?

בערב חמישי ביצעתי את ההחלפה, ספרתי את חוליות השרשרת, הסרתי את העודפות מהחדשה, חיברתי את חוליית השחרור המהיר, שימנתי, בדקתי שהכל מסתובב כמו שצריך וזיוודתי את האופניים לקראת המסע המופרע שתוכנן בבוקר שלמחרת: 80 ק"מ של טיפוס בהרי ירושליים.

ביום שישי, התעוררתי מוקדם משכל אדם סביר היה קם ולאחר שעת נסיעה הצטרפתי לחברים בצומת לטרון. יצאנו לדרך ולפני שהספקתי להנות מקילומטר אחד של הטיפוס למבשרת ציון, הרכיבה נקטעה ע"י צליל נוראי של רשרוש מתכת. בהתחלה חשבתי שמדובר בהילוכים שיצאו מכיוון, אך כשהפכתי את האופניים נראה שהכל פועל כשורה. עם קצת עזרה מהחברים, הגענו למסקנה שהשרשת פשוט מחליקה על גבי גלגלי השיניים. מתוסכל, נפרדתי מהקבוצה וחזרתי לכיוון תחנת הדלק.

למזלי, חנות Rock n' Road במתחם התחנה פתחה את שעריה כבר בשש בבוקר. על אף שסדנאת התיקונים לא תוכננה להיפתח באותו יום, המכונאי שלהם שמח לתת יד והעלה את האופניים על הליפט. כמה דקות ו-450 ש"ח מאוחר יותר יצאתי מהחנות מלא תקווה לתפוס את חברי לרכיבה בהמשך הדרך. תקווה זו התבדתה מיד שעליתי על האופניים כשקול הרשרוש הנורא הופיע שוב. חזרתי על פעמי ושאלתי את המכונאי לפשר הדבר, הוא העיף מבט נוסף באופניים וקבע שהן זקוקות גם להחלפת שניים מגלגלי השיניים הקדמיים - כמה שנאמר "הלך הגיר".

בעוד המכונאי מפשפש במגירות בחיפוש אחר חלפים מתאימים חשבתי לעצמי: "אם סט של 9 גלגלי שיניים אחוריים עולה 450 ש"ח, אז זוג גלגלי שיניים קדמיים לא אמור לעלות הרבה יותר מ-100 ש"ח, לא?" כמה טעיתי...
בקופה גיליתי שהפלטה הגדולה עלתה 450 ש"ח והבינונית קצת יותר מ-100 לבדה. עם כל הכאב בכיס, אני חייב לומר שהמחירים של Rock n' Road היו הוגנים למדי, במיוחד בהתחשב במה שהם יכלו לגבות מרוכבים נואשים בשעות לא סבירות של היממה. במקום למנף את המיקום הייחודי שלהם לעושק הלקוחות, Rock n' Road עשו להיפך: נתנו לי הנחה על החלקים ואפילו לא גבו כסף על העבודה (שעת מכונאי בשש בבוקר זה דבר שאין להמעיט בערכו!) - על כך מגיע להם שאפו ענק.

יצאתי מהחנות ברכיבה, הפעם ללא הרשרוש הנוראי, והרמתי טלפון לחברים שבדיוק טיפסו לכיוון צובה. קבענו להיפגש בקיבוץ. העמסתי את האופניים לרכב והתחלתי בנסיעה. אחרי שהאוטו התאמץ בעליות שחברי רכבו כבר בכח רגליהם הצטרפתי לחבורה. למרות שאיבדתי כושר במילואים הייתי בטוח שלפחות לזנב בהם אחרי שטיפסו במשך שעתיים בזמן שתיקנתי את האופניים. כמה טעיתי...

גם אחרי שטיפסו 500 מטר, החברה נתנו פייט רציני. המקטע היחיד בו התקרבתי אפילו לקצב שלהם היה כשעצרנו בבית קפה קטן בפאתי ירושליים. בזמן שהתנשפתי בעקבותיהם, חשבתי לעצמי: אם פעם ב3-4 ק"מ פחות או יותר העברת הילוך מלווה בצליל מתכתי של קפיצת שרשרת ואחרי כ-4,000 ק"מ על האופניים שפכתי 1,000 ש"ח על הגיר - אז כל "גלינג" כזה הוא בעצם קולו של שקל שנופל מהכיס שלך אל האופניים...

בכל פגיעה קטנה, עשרות שקלים נופלים לרצפה.

אז בנוסף לכ-1,000 ש"ח, התיקון גם עלה לי ב-50 ק"מ של אימון אותם לא הצלחתי להשלים. אחרי כ-30 ק"מ בהרי ירושליים עברנו שוב בצובה, שם חזרתי לרכב ונפרדתי מהחברים שהשלימו את הירידה ללטרון בשטח. עברו רק שבועיים מאותו יום, וכבר הספקתי לגלות עוד כמה רעשים יקרים לא פחות באופניים עליהם עוד יפורט בהמשך. בינתיים רק אספר שאתמול הצלחתי לגרור את הגחון על סלע מוצלח במיוחד בפארק קנדה ולשבור את אחת מ-44 השיניים החדשות בפלטה של הקראנק. אם כל הפלטה עולה 450 ש"ח, אז בטח אפשר להחליף שן אחת ב-10 שקלים... נכון? 

שן שבורה, זה קשוח!


מה הנזק:
שרשרת KMC X9 (אדומה!) - 113 ש"ח
קסטת SRAM PG 970 + התקנה - 450 ש"ח.
פלטת GPX לקראנק (44 שיניים) - 360 ש"ח.
פלטת TruVativ לקראנק (32 שיניים) - 112.5 ש"ח.

comments powered by Disqus